Mając na uwadze, iż:
- istnieje potrzeba zapewnienia efektywności i konkurencyjności w odniesieniu do rynku kredytów hipotecznych,
- usługi związane z ofertą i sprzedażą kredytów hipotecznych powinny opierać się na zrozumieniu potrzeb, oczekiwań oraz opierać się na analizie sytuacji ekonomiczno-finansowej Konsumenta,
- konieczne jest ustanowienie odpowiednich standardów jakości dotyczących procesu oferowania i udzielania kredytów hipotecznych, w tym usługi te winny być wykonywane przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach
- konieczne jest wdrożenie zasad zarządzania konfliktem interesów wynikającym z różnego poziomu wynagrodzenia otrzymywanego od instytucji kredytowych,
niezbędne okazało się wprowadzenie zasad dobrych praktyk w procesie pośredniczenia w sprzedaży kredytów hipotecznych.
Celem Zasad jest wskazanie kryteriów postępowania Pośrednika kredytu hipotecznego, których celem będzie zapewnienie Konsumentowi uczciwej, przejrzystej, profesjonalnej usługi, charakteryzującej się dbałością o interes Konsumenta i zmierzającej do zbudowania długoterminowej relacji z Konsumentem.
Poniższe definicje odnoszą się wyłącznie do treści określonej w niniejszych Zasadach:
Bank – instytucja kredytowa w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, która w zakresie swojej działalności gospodarczej udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu hipotecznego.
Formularz informacyjny dotyczący kredytu hipotecznego – prezentacja oferty kredytowej zgodnie z ustawą z dnia 23 marca 2017 roku o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego oraz agentami, sporządzona na formularzu, stanowiącym załącznik do ww. Ustawy.
Konsument – klient w rozumieniu Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Kredytodawca –
- bank krajowy w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe,
- oddział banku zagranicznego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe,
- instytucja kredytowa w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe prowadzącą działalność transgraniczną tej ustawy,
- oddział instytucji kredytowej w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe,
- spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa – która w zakresie swojej działalności gospodarczej udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu hipotecznego.
Kredyt hipoteczny – udzielany przez instytucję kredytową kredyt związany z finansowaniem nieruchomości, w przypadku której zostało ustanowione zabezpieczenie w postaci hipoteki, lub hipoteka stanowi zabezpieczenie docelowe.
Pośrednik kredytu hipotecznego ––
- przedsiębiorca w rozumieniu art. 431 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, niebędącego kredytodawcą, który w ramach wykonywanej działalności gospodarczej lub zawodowej, za wynagrodzeniem w formie pieniężnej lub innej uzgodnionej formie korzyści finansowej: przedstawia lub oferuje konsumentom umowy o kredyt hipoteczny lub udziela konsumentom pomocy, podejmując prace przygotowawcze lub inne przedumowne działania administracyjne inne niż wymienione powyżej, polegające na obsłudze dokumentów, w związku z umowami o kredyt hipoteczny, lub zawiera z konsumentami umowy o kredyt hipoteczny w imieniu kredytodawcy
- w niniejszych Zasadach również przedsiębiorcę pn. Finarte spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 270 lok. 206.
Pośrednictwo kredytowe (także Pośrednictwo kredytu hipotecznego) – usługi wykonywanie przez Pośrednika kredytu hipotecznego które polegają na przedstawianiu lub oferowaniu konsumentom umowy o kredyt hipoteczny, lub udzielaniu konsumentom pomocy, podejmowaniu prac przygotowawczych lub innych przedumownych działań administracyjnych innych niż wymienione powyżej, polegających na obsłudze dokumentów, w związku z umowami o kredyt hipoteczny, lub zawieraniu z konsumentami umowy o kredyt hipoteczny w imieniu kredytodawcy.
Powiązany pośrednik kredytu hipotecznego –– pośrednik kredytu hipotecznego, który działa w imieniu i na rzecz:
- wyłącznie jednego kredytodawcy,
- wyłącznie jednej grupy kredytodawców, którzy podlegają konsolidacji do celów sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
- określonej liczby kredytodawców lub grup kredytodawców, o których mowa w lit. b, które nie stanowią co najmniej połowy liczby kredytodawców funkcjonujących na rynku usług świadczonych w zakresie udzielania kredytów hipotecznych.
Trwały nośnik – materiał lub urządzenie służące do przechowywania i odczytywania informacji przekazywanych Konsumentowi w związku z umową o kredyt hipoteczny, przez okres odpowiedni do celów, jakim informacje te służą, oraz pozwalające na odtworzenie tych informacji w niezmienionej postaci.
- Przez etykę rozumie się zespół ocen i norm, wzorów postępowania i ideałów osobowych mających regulować postępowanie jednostek oraz stosunki między jednostkami i grupami społecznymi.
- W ramach wymogów etyki zawodowej Pośrednik kredytu hipotecznego, stosuje się do następujących zasad etycznych:
- Pośrednik kredytu hipotecznego, kieruje się dobrem Konsumentów, poszanowaniem obowiązków wynikających z uczciwości, godności i dobrych obyczajów.
- Pośrednik kredytu hipotecznego, podejmuje czynności zawodowe w celu ochrony interesów Konsumenta.
- Pośrednik kredytu hipotecznego, wykonuje czynności zawodowe według najlepszej woli i wiedzy, w sposób rzetelny, z zachowaniem należytej staranności.
- Pośrednik kredytu hipotecznego, dba o podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych i ustawicznie rozwija poziom swojej wiedzy
- Pośrednik kredytu hipotecznego, zachowuje w tajemnicy wszelkie fakty i informacje, jakie powziął w związku ze świadczeniem usług pośrednictwa i sprzedaży, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w odrębnych ustawach.
- Obowiązek zachowania tajemnicy, o którym mowa w pkt 5 powyżej obejmuje wszystkie uzyskane przez Pośrednika kredytu hipotecznego, informacje, w szczególności zawarte w materiałach utrwalonych w jakiejkolwiek
- Pośrednik kredytu hipotecznego, zabezpiecza przed ujawnieniem lub niepożądanym wykorzystaniem wszystkich materiałów odnoszących się do Konsumenta i uzyskanych informacji w związku z wykonywaniem czynności zawodowych.
- Pośrednik kredytu hipotecznego, stosuje procedury chroniące dane w każdej postaci, w tym również elektronicznej, przed zniszczeniem, zmianą lub dostępem osób niepowołanych.
- Obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej jest nieograniczony w czasie i trwa także po zaprzestaniu świadczenia usługi przez Pośrednika.
- Przekazywanie informacji oraz prowadzenie reklamy przez Pośrednika kredytu hipotecznego, jest:
- obiektywne, rzetelne i wyważone,
- zgodne z normami etycznymi, dobrymi obyczajami oraz godnością zawodu,
- zgodne z obowiązującymi
- Niedopuszczalne jest zachowanie Pośrednika kredytu hipotecznego, służące obejściu obowiązujących ograniczeń w zakresie informacji i reklamy.
- Pośrednik kredytu hipotecznego w relacjach z innymi przedsiębiorcami, w tym w innymi pośrednikami kieruje się zasadami uczciwej konkurencji.
- Do podstawowych norm w relacjach z Konsumentem należą:
- profesjonalizm – Pośrednik kredytu hipotecznego, posiada wymagane dla tego stanowiska kwalifikacje, cechuje ich wysoka jakość świadczonych usług,
- uprzejmość – Pośrednika kredytu hipotecznego, cechuje wysoka kultura osobista przejawiająca się w sposobie komunikacji i stroju,
- sumienność – Pośrednik kredytu hipotecznego, wykazuje się zaangażowaniem w wykonywaniu powierzonych mu obowiązków,
- uczciwość – postępowanie Pośrednika kredytu hipotecznego, skierowane jest na interes Konsumenta, stawiając dobro Konsumenta ponad interes własny,
- odpowiedzialność – Pośrednik kredytu hipotecznego, ma świadomość skutków swoich zaniechań i błędów, a także ponoszą ich konsekwencje przed Konsumentem;
- godność– Pośrednik kredytu hipotecznego, dba o godność zawodu zarówno w działalności zawodowej, jak i w życiu prywatnym
- Pośrednik kredytu hipotecznego dąży do rozwiązywania sporów, korzystając w miarę możliwości z mediacyjnych i polubownych form ich
Pośrednik posiada wiedzę z zakresu:
- zasad udzielania kredytów przez poszczególne instytucje kredytowe,
- parametrów cenowych ofert kredytowych,
- parametrów cenowych i zasad działania produktów dodatkowych oferowanych razem z kredytem (np. konto, karta kredytowa, ubezpieczenie, produkt inwestycyjny),
- zapisów w umowach kredytowych i bezpośrednio związanych z tym przepisów prawnych w zakresie potrzebnym do wyjaśnienia Konsumentowi treści umowy,
- obliczenia zdolności kredytowej w zakresie niezbędnym do przedstawienia oferty,
- procesów udzielania kredytu,
- wymaganych dokumentów do uzyskania kredytu,
- podstawowych zasad określenia wartości nieruchomości stanowiącej cel/zabezpieczenie kredytu,
- funkcjonowania systemu wieczystoksięgowego,
- form prawnych prowadzenia działalności gospodarczej,
- zasad obliczania dochodu rozporządzalnego dla różnych form zatrudnienia i działalności gospodarczej,
- procesu zakupu nieruchomości i związanych z tym zagadnień prawnych,
- procesu budowy domu, inwestycji deweloperskiej i bezpośrednio związanych z tym podstawowych zagadnień prawnych istotnych w procesie udzielania kredytu,
- opłat związanych z zakupem nieruchomości i ustanowieniem zabezpieczeń,
- ryzyka stopy procentowej i ryzyka walutowego (w przypadku kredytów walutowych) oraz ryzyka zmiany wartości zabezpieczenia kredytu hipotecznego,
- zasad przekazywania „Formularza informacyjnego dotyczącego kredytu hipotecznego”,
- rynku kredytów hipotecznych,
- podstaw finansów, ekonomii i matematyki finansowej.
- ZAKRES USŁUG POŚREDNIKA KREDYTU HIPOTECZNEGO 1. W ramach usługi pośrednictwa kredytowego, Pośrednik kredytu hipotecznego, świadczy usługę pośrednictwa, pomagając Konsumentowi:
- określić cele kredytowania optymalizujące ofertę kredytu,
- określić kwotę kredytu zgodnie z potrzebami finansowymi Konsumenta,
- w wyborze oferty kredytowej,
- w wyborze okresu kredytowania,
- w wyborze waluty,
- w wyborze rodzaju
- Pośrednik kredytu hipotecznego omawia proces kredytowy i ofertę m.in.:
- przeprowadza wywiad dotyczący oczekiwań Konsumenta pod kątem szczegółów transakcji i ewentualnej oferty kredytowej,
- bada wstępnie zdolność kredytową Konsumenta na narzędziach udostępnionych przez instytucje kredytowe na podstawie informacji udzielonych przez Konsumenta,
- przedstawia, uwzględniając przedstawione preferencje Konsumenta, co najmniej 3 oferty kredytowe dostępne dla Konsumenta,
- omawia etapy procesu kredytowego i prognozowany czas potrzebny na uzyskanie kredytu,
- przekazuje listę wymaganych dokumentów oraz formularze bankowe,
- przedstawia szacowane rodzaje ryzyka związane z konkretną ofertą kredytową, i ze zmianą stopy procentowej oraz kursu walutowego (w przypadku kredytów walutowych),
- odpowiada na pytania Konsumenta związane z kredytem
- Pośrednik kredytu hipotecznego m.in.:
- świadczy pomoc w przekazaniu listy wymaganych dokumentów oraz formularzy bankowych,
- informuje Konsumenta o sposobie pozyskania niezbędnych dokumentów,
- przedstawia sugestie przy wypełnianiu wniosku kredytowego, formularzy bankowych i pozostałej niezbędnej dokumentacji oraz odpowiada na pytania Konsumenta z związane z wypełnieniem dokumentów,
- weryfikuje kompletność i poprawność przygotowanej przez Konsumenta dokumentacji,
- przyjmuje od Konsumenta wniosek kredytowy wraz z formularzami bankowymi oraz niezbędnymi dokumentami oraz przekazuje je do
- Pośrednik kredytu hipotecznego uczestniczy w procesie kredytowym m.in.:
- pośredniczy w komunikacji z bankiem, w tym prowadzi negocjacje,
- przekazuje informacje o wymaganych dodatkowych dokumentach i informacjach oraz ewentualnych wyjaśnieniach,
- informuje Konsumenta na bieżąco o postępach w procesie kredytowym,
- informuje Konsumenta o decyzji kredytowej i wyjaśnia jej zapisy,
- zapoznaje Konsumenta z treścią umowy kredytowej i wyjaśnia jej zapisy,
- umawia Konsumenta na podpisanie umowy kredytowej w placówce Banku, jeżeli nie jest zawierana w siedzibie Pośrednika kredytu hipotecznego, a Bank przewiduje w swoich procedurach taką możliwość.
- Pośrednik kredytu hipotecznego służy Konsumentowi pomocą po uruchomieniu kredytu, jeżeli umowa z instytucją kredytową przewiduje taką usługę m.in.:
- udziela konsumentowi odpowiedzi na pytania związane z udzielonym kredytem hipotecznym,
- informuje Konsumenta, w jaki sposób skontaktować się z Bankiem w przypadku kwestii przekraczających uprawnienia Pośrednika kredytu hipotecznego,
- w przypadku umowy o kredyt hipoteczny w walucie obcej, w sytuacji, gdy całkowita kwota do zapłaty przez Konsumenta pozostająca do spłacenia lub kwota rat kredytu hipotecznego spłacanych zgodnie z warunkami określonymi w umowie o kredyt hipoteczny, są wyższe o ponad 20% od kwot, które byłyby ustalone przy zastosowaniu kursu wymiany waluty umowy o kredyt hipoteczny i waluty, w której Konsument uzyskuje większość swoich dochodów lub posiada większość środków finansowych lub innych aktywów wycenianych w tej walucie, obowiązującego w chwili zawierania umowy o kredyt hipoteczny, Pośrednik kredytu hipotecznego jest obowiązany każdorazowo przekazać Konsumentowi, na Trwałym nośniku, ostrzeżenie o zwiększeniu kwoty pozostającej do spłaty przez konsumenta, a także, w stosownych przypadkach, o prawie przeliczenia na inną walutę i warunkach tego przeliczenia oraz mechanizmach ograniczania ryzyka kursowego, na które jest narażony
- Pośrednik kredytu hipotecznego, zobowiązany jest zastrzegać, iż udzielone informacje nie stanowią porady prawnej, czy podatkowej. W przypadku, gdy Pośrednik nie jest w stanie udzielić koniecznych informacji w procesie sprzedaży kredytu hipotecznego zobowiązany jest poinformować o tym Konsumenta oraz o konieczności skorzystania z usług profesjonalnych doradców w określonych dziedzinach (doradców podatkowych, prawników, rzeczoznawców itp.). Pośrednik zobowiązany jest także zastrzegać, iż ostateczna decyzja, co do przyznania kredytu oraz dotycząca jego warunków, w tym ocena zdolności kredytowej, należą do Banku.
W ramach współpracy Pośrednika z Konsumentem strony powinny kierować się poniższymi zasadami:
- Przed rozpoczęciem współpracy Pośrednik informuje Konsumenta o konieczności wyrażenia zgody na przetwarzanie jego danych osobowych w celu umożliwienia Pośrednikowi dalszego kontaktu z Konsumentem,
- Pośrednik kredytów uzyskuje od Konsumenta niezbędne informacje dotyczące jego sytuacji finansowej i osobistej, nieruchomości będącej przedmiotem kredytowania/zabezpieczenia oraz oczekiwań Konsumenta związanych z Pośrednik informuje Konsumenta, że uzyskanie tych informacji jest niezbędne do prawidłowego wykonania usługi pośrednictwa,
- Pośrednik informuje Konsumenta o instytucjach kredytowych, z którymi współpracuje i których oferty mogą być wzięte pod uwagę przy oferowaniu usługi pośrednictwa,
- Pośrednik, w sposób zrozumiały, dostosowany do indywidualnych potrzeb wyjaśnia Konsumentowi cechy charakterystyczne proponowanych produktów finansowych,
- Na życzenie Konsumenta Pośrednik przekazuje na trwałym nośniku udzielone wcześniej informacje i odpowiedzi,
- Sposób prezentacji ofert nie stanowi osobistej rekomendacji Pośrednika kredytu hipotecznego,
- Skorzystanie z porady Pośrednika nie zobowiązuje do złożenia wniosku kredytowego,
- Przed złożeniem wniosku kredytowego Pośrednik odpowiada na pytania Konsumenta dotyczące oferty i procesu kredytowego nie pobierając prowizji lub opłat związanych z usługą,
- W przypadku konieczności potwierdzania za zgodność z oryginałem dokumentacji kredytowej, Pośrednik informuje Konsumenta o konieczności przedstawienia oryginałów dokumentów wymaganych przez instytucję kredytową,
- W przypadku, gdy bank wymaga dostarczenia dodatkowych dokumentów Konsument powinien być świadom, iż ich niezwłoczne dostarczenie skraca czas oczekiwania na decyzję i umowę kredytową,
- Pośrednik informuje Konsumenta o ryzykach, jakie wiążą się z zaciągniętym kredytem, w tym in. o ryzyku zmiany wysokości raty kredytowej, w sposób określony w rekomendacjach Komisji Nadzoru Finansowego.
- Pośrednik informuje Konsumenta, iż podjęcie decyzji o udzieleniu kredytu, określenie jego ostatecznej oferty i ocena ryzyka Konsumenta są wyłączną kompetencją Banku, tj. Kredytodawcy, jednak wybór odpowiedniej oferty dostosowanej do sytuacji Konsumenta i profesjonalne przygotowanie dokumentacji (zgodnie z wymogami danego Banku) znacznie zwiększa szanse uzyskania
- PRZEKAZYWANIE KONSUMENTOWI INFORACJI NA TEMAT KREDYTU HIPOTECZNEGO 1. Pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje Konsumentowi wszelkie informacje w sposób jasny, wyczerpujący i zrozumiały dla Konsumenta, nie używając specjalistycznego słownictwa. 2. Pośrednik kredytu hipotecznego przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie pośrednictwa kredytu hipotecznego przekazuje Konsumentowi, na trwałym nośniku, następujące informacje:
- firmę oraz siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres pośrednika kredytu hipotecznego,
- numer wpisu pośrednika kredytu hipotecznego do rejestru pośredników kredytowych wraz z adresem strony internetowej, na której jest dostępny ten rejestr,
- czy pośrednik kredytu hipotecznego jest powiązanym pośrednikiem kredytu hipotecznego, a jeżeli tak – firmy (nazwy) kredytodawców, w imieniu i na rzecz których działa,
- czy pośrednik kredytu hipotecznego oferuje usługi doradcze,
- o procedurach składania skarg na pośredników kredytu hipotecznego w trybie wewnętrznym i sposobie korzystania z pozasądowych procedur wnoszenia skarg i odwołań,
- o prowizji oraz innych wynagrodzeniach w formie pieniężnej lub innej uzgodnionej formie korzyści finansowej, a także ich wysokości, o ile jest znana, przekazywany ch przez kredytodawcę lub inne podmioty pośrednikowi kredytu hipotecznego, w tym wynagrodzeniach związanych z zawarciem z konsumentem umowy o kredyt hipoteczny,
- o opłatach ponoszonych bezpośrednio przez konsumenta na rzecz pośrednika kredytu hipotecznego za świadczone usługi, a w przypadku niemożności ustalenia tej opłaty – informację o sposobie jej obliczania,
- w przypadku gdy wysokość prowizji i innych wynagrodzeń, o których mowa w pkt 6 powyżej, nie jest znana w chwili przekazywania informacji, konsument otrzymuje, na trwałym nośniku, informację, że kwota prowizji oraz innych wynagrodzeń zostanie podana w formularzu informacyjnym, o którym mowa w Ustawie.
- Pośrednik kredytu hipotecznego udostępnia Konsumentowi w każdym czasie, na trwałym nośniku lub w postaci elektronicznej, precyzyjne i zrozumiałe informacje ogólne dotyczące umowy o kredyt hipoteczny, obejmujące, co najmniej:
- firmę (nazwę), siedzibę (miejsce zamieszkania) i adres podmiotu publikującego informację,
- cele, na które kredyt hipoteczny może zostać wykorzystany,
- formy zabezpieczenia, w tym wskazanie możliwości, że przedmiot zabezpieczenia może znajdować się w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, o ile taka możliwość jest przewidziana,
- okres, na jaki może być zawarta umowa o kredyt hipoteczny,
- w przypadku umów o kredyt hipoteczny, w których stosuje się, jako odniesienie wskaźnik referencyjny – nazwy wskaźników referencyjnych i ich administratorów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych, jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniającego dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014, oraz informację o potencjalnych konsekwencjach dla konsumenta,
- rodzaje dostępnej stopy oprocentowania kredytu hipotecznego ze wskazaniem, czy jest to stała stopa oprocentowania kredytu hipotecznego, zmienna, czy stanowiąca połączenie obu rodzajów oprocentowania, wraz z krótką charakterystyką stałej stopy oprocentowania kredytu hipotecznego i stopy zmiennej, w tym informacją o związanych z tym konsekwencjach dla konsumenta,
- w przypadku umów o kredyt hipoteczny w walucie obcej – wskazanie danej waluty wraz z informacją o konsekwencjach denominowania lub indeksowania tego kredytu dla konsumenta oraz ryzyku walutowym związanym z tym kredytem,
- reprezentatywny przykład całkowitej kwoty kredytu hipotecznego, całkowitego kosztu kredytu hipotecznego, całkowitej kwoty do zapłaty przez konsumenta oraz rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania,
- wskazanie możliwych innych kosztów nieujętych w całkowitym koszcie kredytu hipotecznego, które konsument może ponieść w związku z umową o kredyt hipoteczny, i prognozowaną maksymalną wysokość tych kosztów,
- poszczególne warianty spłaty kredytu hipotecznego oferowane przez kredytodawcę, w tym liczbę, częstotliwość i wysokość regularnie spłacanych rat,
- opis warunków bezpośrednio związanych z przedterminową spłatą kredytu hipotecznego,
- wskazanie, czy jest konieczna wycena nieruchomości i czy wiąże się to z kosztami dla konsumenta, a jeżeli tak, to, w jakiej wysokości, oraz wskazanie, kto odpowiada za zapewnienie dokonania wyceny nieruchomości,
- wskazanie usług dodatkowych, które konsument jest zobowiązany nabyć, aby uzyskać kredyt hipoteczny lub uzyskać go na reklamowanych warunkach, oraz, w stosownych przypadkach, wyjaśnienie, że usługi dodatkowe mogą być nabywane u usługodawcy innego niż kredytodawca,
- ostrzeżenie dotyczące możliwych konsekwencji niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań związanych z umową o kredyt hipoteczny,
- w przypadku, gdy umowa o kredyt hipoteczny dotyczy kredytu hipotecznego objętego wsparciem udzielanym ze środków publicznych – wskazanie warunków, kryteriów i ograniczeń oraz wymaganych dokumentów związanych z otrzymaniem takiego
- Przed zawarciem umowy o kredyt hipoteczny Pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje Konsumentowi, na Trwałym nośniku, zindywidualizowane informacje niezbędne do porównania kredytów hipotecznych dostępnych na rynku, oceny konsekwencji ich zaciągnięcia i podjęcia przez konsumenta świadomej decyzji dotyczącej zawarcia umowy o kredyt
- Informacje, o których mowa w ust. 4 Pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje na Formularzu informacyjnym dotyczącym kredytu hipotecznego, którego wzór określa załącznik do Ustawy.
- Formularz informacyjny dotyczący kredytu hipotecznego sporządza się zgodnie ze wskazówkami, co do wypełniania tego Formularza, stanowiącymi załącznik do Ustawy.
- Pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje Konsumentowi Formularz informacyjny, dotyczący kredytu hipotecznego niezwłocznie po otrzymaniu od Konsumenta wymaganych informacji o jego potrzebach, sytuacji finansowej i osobistej, preferencjach oraz celach, nie później jednak niż przed złożeniem przez konsumenta wniosku o udzielenie kredytu.
- Termin ważności informacji zawartych w formularzu informacyjnym dotyczącym kredytu hipotecznego wynosi, co najmniej 14 dni. Informacje zawarte w Formularzu informacyjnym dotyczącym kredytu hipotecznego są wiążące dla kredytodawcy, jeżeli w terminie ich ważności Konsument złoży wniosek o udzielenie kredytu.
- Pośrednik kredytu hipotecznego może przekazać Konsumentowi przed zawarciem umowy o kredyt hipoteczny, na trwałym nośniku, dodatkowo inne dane niż określone w ust. 4 powyżej łącznie z formularzem informacyjnym dotyczącym kredytu hipotecznego. W przypadku umowy o kredyt hipoteczny zawieranej na odległość Pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje Konsumentowi informacje, o których mowa w w ust. 4 powyżej przed zawarciem umowy o kredyt hipoteczny, na Formularzu informacyjnym dotyczącym kredytu hipotecznego.
- Przed zawarciem umowy o kredyt hipoteczny Pośrednik kredytu hipotecznego w sposób jednoznaczny, zrozumiały i precyzyjny udziela Konsumentowi wyjaśnień dotyczących:
- treści informacji, o których mowa w ust. 2 powyżej oraz ust. 4 powyżej,
- głównych cech proponowanego kredytu hipotecznego oraz proponowanych usług dodatkowych,
- skutków, jakie proponowany kredyt hipoteczny może mieć dla Konsumenta, w tym konsekwencji zalegania przez konsumenta ze spłatą;
- możliwości, warunków i skutków rezygnacji z usług dodatkowych – w przypadku, gdy usługi te są łączone z umową o kredyt hipoteczny;
- skutków dotyczących spłaty części lub całości kredytu hipotecznego przed terminem określonym w umowie o kredyt hipoteczny,
- informacji o pobieranych od Konsumenta opłatach uwzględnianych przy ustalaniu rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania,
- możliwości odstąpienia od umowy o kredyt hipoteczny zgodnie z postanowieniami Ustawy.
- Pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje Konsumentowi, zgodnie z zasadami wskazanymi w postanowieniach Ustawy, decyzję w sprawie udzielenia kredytu hipotecznego (decyzji kredytowej), na Trwałym nośniku, w dwudziestym pierwszym dniu od dnia otrzymania wniosku o udzielenie kredytu, w celu umożliwienia porównania warunków umów o kredyt hipoteczny oferowanych przez innych kredytodawców, chyba, że Konsument wyrazi zgodę na wcześniejsze przekazanie decyzji
- INFORMACJE O WYNAGRODZENIU, PROWIZJACH I INNYCH OPŁATACH Pośrednik zapewnia, że struktura jego wynagrodzenia umożliwia działanie w najlepszym interesie Konsumenta, a sposób wynagradzania Pośrednika jest uczciwy i przejrzysty. Pośrednik przed rozpoczęciem świadczenia usług w zakresie pośrednictwa kredytu hipotecznego, przekazuje Konsumentowi, na Trwałym nośniku, informacje o prowizji oraz innych wynagrodzeniach w formie pieniężnej lub innej uzgodnionej formie korzyści finansowej, a także ich wysokości, o ile jest znana, przekazywanych przez Kredytodawcę lub inne podmioty Pośrednikowi kredytu hipotecznego, w tym wynagrodzeniach związanych z zawarciem z Konsumentem umowy o kredyt W przypadku, gdy wysokość prowizji i innych wynagrodzeń Pośrednika związanych z zawarciem z Konsumentem umowy o kredyt, nie jest znana w chwili przekazywania Konsumentowi informacji o Pośredniku i stosowanych przez niego procedurach, Konsument otrzymuje, na Trwałym nośniku, informację, że kwota prowizji oraz innych wynagrodzeń zostanie podana w Formularzu informacyjnym dotyczącym kredytu hipotecznego. Pośrednik kredytu hipotecznego nie pobiera opłat od Konsumenta za przekazywanie informacji w związku z obowiązkami informacyjnymi określonymi w ustawie.
- ZARZĄDZANIE KONFLIKTEM INTERESÓW Wynagrodzenie Pośrednika kredytu hipotecznego stanowi prowizja wypłacana przez Bank w przypadku uruchomienia kredytu, na podstawie umowy zawartej między Pośrednikiem kredytu hipotecznego a Bankiem, zróżnicowana wysokość wynagrodzenia otrzymywanego od różnych Banków może prowadzić do konfliktu interesów. Pośrednik dąży do uniknięcia konfliktu interesów kierując się obiektywizmem i najlepszym interesem Konsumenta.
- OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I TAJEMNICA BANKOWA 1. Finarte sp. z o.o. działa zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych oraz ustawą Prawo bankowe a także Ustawy o kredycie hipotecznym w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych Konsumenta oraz wszelkich informacji uzyskanych w trakcie proces 2. Postanowienia ust. 1 powyżej oznaczają w szczególności:
- uzyskanie zgody Konsumenta na przetwarzanie jego danych osobowych w celach marketingowych z możliwością wglądu do tych danych i prawem ich aktualizowania,
- kierowanie materiałów reklamowych drogą elektroniczną do Konsumenta wyłącznie po uzyskaniu jego uprzedniej zgody,
- zabezpieczenie dokumentów i informacji w formie papierowej i elektronicznej przed dostępem osób nieupoważnionych,
- zniszczenie dokumentów po zakończeniu procesu kredytowego lub zarchiwizowanie w sposób zapewniający ich bezpieczeństwo,
- zachowanie poufności przez Pośrednika w zakresie otrzymanych danych i informacji,
- posiadanie przez Pośrednika kredytu hipotecznego stosownych regulacji wewnętrznych dotyczących w/w praktyk.
- REKLAMACJE 1. Finarte sp. z o.o. umożliwia Konsumentom zgłaszanie skarg i reklamacji oraz wniosków lub sugestii za pośrednictwem następujących form kontaktu:
- w formie pisemnej przesłanej drogą pocztową na adres siedziby Pośrednika,
- drogą elektroniczną w formie wiadomości złożonej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres korczynski@finarte.pl,
- Skargi i reklamacje złożone przez Konsumentów rozpatruje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie do 30 dni od ich złożenia, a w sprawach szczególnie skomplikowanych w terminie nie dłuższym niż do 90
- Odpowiedzi na złożone skargi, reklamacje, są udzielane w formie w jakiej zostaną złożone przez Konsumenta lub w innej formie uzgodnionej z
- POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Zasady dobrych praktyk wchodzą w życie w dniu 17 stycznia 2022r.